Gülizar Biçer Karaca: “Çocukların Eğitim, Beslenme ve İhtiyaçlarının Karşılanmasında Neden Hala Sorunlar Var”
CHP Genel Başkan Yardımcısı Gülizar Biçer Karaca, depremzedeler farklı illerde eğitimlerine devam ederken, TBMM’de beslenme konusunu gündeme getirdi. Karaca, “Depremin üzerinden 3 hafta geçti. Çocukların eğitim hakkı, beslenme hakkı ve ihtiyaçlarının karşılanmasında neden hala sorunlar var?” söz konusu.
CHP Genel Başkan Yardımcısı, Denizli Milletvekili Gülizar Biçer Karaca; Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’in yanıtlanmak üzere sorduğu soru önergesiyle, farklı illerdeki depremden etkilenen öğrencilerin eğitimlerine devam ederken yaşadıkları beslenme sorunlarını TBMM gündemine taşıdı. Karaca dedi ki:
“ Deprem sonrası yıkım ve hak ihlalleri; Barınma ve beslenme hakkı ihlal edilen çocuklar için okullarda eğitim devam ediyor. Okula giden depremzedelerin sadece yardımcı kitaplara, kırtasiye malzemelerine değil, en değerlisi beslenme olan su şişelerine, çantalara, okul formalarına, botlara ve montlara da ihtiyaçları vardır. Depremzedelerin gıda ihtiyaçlarının veli, öğretmen ve gönüllülerin desteğiyle karşılandığı söyleniyor. Sayın Bakanım, neden o koltukta oturuyorsunuz? Sosyal devlet depremzedelerin ve çocukların yaralarını ne zaman sarmayacak ve sosyal devlet olmanın gereği bugün yerine getirilemeyecekse ne zaman yerine getirilecek? Beslenme temel haklardan biridir. Çocukların beslenme hakkı için, her okulda, tüm devlet okullarında ücretsiz yemek yiyen depremden etkilenen çocukların gıda fiyatları ve özel okullara nakilleri bir an önce karşılanmalıdır. sosyal devlet, ödemesi de hazineden, halktan yapılmalı. Başka ne için bekliyorsunuz? Depremin üzerinden 3 hafta geçti. Çocukların eğitim hakkı, beslenme hakkı ve ihtiyaçlarının karşılanmasında neden hala sorunlar yaşanıyor?”
“ÇOCUKLARIN BARINMA, SAĞLIK VE EĞİTİME ERİŞİMİNE ACİL TELAFİ”
Karaca, soru önergesinde şu değerlendirmelerde bulundu:
“Hala afet bölgesinde bulunan, okul-eğitim kurumları yıkılmış, eğitim olanaklarından mahrum bırakılmış tüm çocukların mağduriyetleri giderilmelidir. Barınma, sağlık ve eğitime erişim sorunlarına acilen el atılması zorunludur. deprem sonrası afet bölgelerinden başka illere yerleşen ve okullara kaydı yapılabilen çocuklar için gerçekten de beslenme hakkından mahrum bırakılıyor. deprem sonrası gittikleri illerde okudukları okulların, temiz su ve güvenli gıdaya ulaşamamanın yanı sıra çocukların yaşadıkları travma travmasıyla baş etme yöntemlerinden yoksun kalması.
“DAYANIŞMA VE BAĞIŞLARIN SÜREKLİLİK SORUNU ÖĞRENCİLERİ OKULLARA BESLENME VE TEMEL İHTİYAÇLARIN TANIMLANMASI RİSKİYLE OKULLARA KOYUYOR”
Depremi atlatan ve ağır travma yaşayan depremzedeler ve aileleri, okul yemekhanesi veya kantinlerinden, servis ve ulaşım olanaklarından, okul kıyafetlerinden, temel ihtiyaç maddelerinden, beslenme saatlerindeki yiyeceklerden, eğitim olanaklarından yararlanırken, bireysel destek ve bağışlarla yaşamlarını sürdürmeye çalışıyorlar. materyal ve kırtasiye malzemeleri, öğrencilerin materyallerindeki farklılıklar eşitsizliklere neden olmaktadır. Dayanışma ve bağışların sürekliliği sorunları, öğrencileri okullarda beslenme ve temel ihtiyaçlardan mahrum bırakma riskiyle karşı karşıya bırakıyor.
“BAKANLIK TARAFINDAN AÇIKLANAN GÜNLÜK ÜCRETSİZ YEMEKLER SADECE OKUL ÖNCESİ ÖĞRENCİLERİ İÇİN YETERLİ DEĞİLDİR”
Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, 2022-2023 eğitim öğretim döneminin ikinci döneminin başlayacağı 6 Şubat prestijiyle kademeli olarak 5 milyon öğrenciye uygulayacakları ücretsiz yemek uygulamasının hazırlıklarını tamamladıklarını açıkladı. Bakanlığın açıkladığı günlük ücretsiz yemek uygulaması sadece okul öncesi eğitim öğrencileri için yetersiz kalmaktadır. Yaşanan yıkıcı depremle birlikte tüm okullarda tüm öğrencilere yemek verilmesi, depremzedelerin yaşadığı ve yaşamakta olduğu eşitsizlik, erişim sorunları ve ayrımcılığın sona erdirilmesi açısından bir an önce hayata geçirilmesini zorunlu kılmaktadır.
“BAKANLIK TARAFINDAN OKULA KAYITLI OLAN ÖĞRENCİLERE KİTAP, KALEM, KİTAP, KAYNAK, KIRTASİYE, FORM, VS. ÜCRETSİZ SAĞLANIR MI?”
Karaca, Milli Eğitim Bakanı Özer’e şu soruları sordu:
“Depremin olduğu ve etkilediği illerde hayatını kaybeden öğrenci sayısının illere/okul ve sınıf durumuna/cinsiyete göre dağılımı nedir? Okul öncesi/ilkokul/ortaokul/lise dağılımı nedir? diğer illere yerleşen ve okul kaydı olan öğrenciler Kayıtlı engelli öğrenci sayısı ve iller Engelli öğrencilerin dağılımı nedir Engelli öğrenciler için özel önlemler alındı mı Özel eğitime devam eden öğrenci sayısı eğitim kurumları ve hayatını kaybedenlerin illere göre dağılımı nedir?Üniforma, forma vb. depremzede öğrencilerin gittikleri il/ilçe/beldelerde okullara kayıtları sırasında Bakanlıkça yaşanan toplumsal travma ve felaketler Kümelenmelerin başında yer alan çocukların yaşadıkları belirsizlikler ve ihlaller konusunda farkındalık yaratmak amacıyla Milli Eğitim Bakanlığına bilgilendirme hizmetleri verecek bir telefon destek hattı kurulması planlanıyor mu? okullarda tüm ilkokul/ortaokul/lise kademelerindeki tüm öğrencileri kapsayacak şekilde ücretsiz yemek programı başlatılsın mı? Depremzede öğrencilerin ulaşım, beslenme, barınma, çanta-beslenme-kutu-içki-eğitim takviye malzemeleri, kırtasiye malzemeleri vb. Bakanlığınızca karşılanan ve öğrencilere devam eden eğitimde aksama yapmamaları için ivedilikle ulaştırılan takvim nasıl işliyor? Okullarda travma sonrası işlemler eğitimi ile klinik psikolog randevularının aciliyeti göz önüne alındığında randevu planlaması var mı? Varsa takvimi kamuoyu ile paylaşmayı düşünüyor musunuz?”